Sandguss
Das
Sandguss Gießverfahren
gehört zur Gruppe der Gussverfahren der „Verlorenen Form“.
Ein Modell (z. B. aus Holz, Kunststoff, Plaast, Metall oder gebranntem Ton) wird in Sand abgeformt. Das Model wird dann entnommen und die Form mit Metall ausgegossen. Das Metall kann sowohl Grauguss, Bronze oder Aluminium sein.
Sind Hinterschneidungen oder Hohlräume am zu fertigen Gussstück zu erarbeiten, werden zusätzlich Kerne verwendet. Die Kerne sind zu meist aus Sand, der durch ein Bindemittel gefestigt wird..
Nach dem Gießvorgang wird das Gussstück aus seiner Sandform befreit, indem die Sandform und gegebenenfalls der Kern dabei, in voller Absicht zerstört wird.
Das Sandgussverfahren bietet somit eine vielfältige Konstruktionsfreiheit. Durch den Sandguss können fast alle Formen, Hinterscheidungen und Hohlräume gefertigt werden.
Es zeichnet sich also durch die Erreichung einer hohen Komplexität zu vertretbaren Herstellungskosten aus. Das Sandguss-Verfahren eignet sich vorwiegend für folgende Einsatzgebiete:
• Prototypen und Kleinserien
• Serien mit häufigen Modelländerungen
• Großserien mit einem wirtschaftlichen Verhältnis von Gusstücken pro Formkasten
• Großserien mit komplexen Teilegeometrien (z. B. Saugkrümmer, Ölwannen, Pumpengehäuse …)
Im Modellbau wird das Sandguss Verfahren oft verwendet da es sich bei den meisten Teilen um Prototypen oder Kleinserien handelt, Der Modellbauer kann ein Modell des Benötigten Teils herstellen und der Gießer fertigt im die gewünschte Menge des Bauteils an. Folgende Modellbauteile werden sehr häufig im Sandguss hergestellt: Schwungrad, Maschinenbett, Zylinderkopf, Lagerböcke.
Ein Modell (z. B. aus Holz, Kunststoff, Plaast, Metall oder gebranntem Ton) wird in Sand abgeformt. Das Model wird dann entnommen und die Form mit Metall ausgegossen. Das Metall kann sowohl Grauguss, Bronze oder Aluminium sein.
Sind Hinterschneidungen oder Hohlräume am zu fertigen Gussstück zu erarbeiten, werden zusätzlich Kerne verwendet. Die Kerne sind zu meist aus Sand, der durch ein Bindemittel gefestigt wird..
Nach dem Gießvorgang wird das Gussstück aus seiner Sandform befreit, indem die Sandform und gegebenenfalls der Kern dabei, in voller Absicht zerstört wird.
Das Sandgussverfahren bietet somit eine vielfältige Konstruktionsfreiheit. Durch den Sandguss können fast alle Formen, Hinterscheidungen und Hohlräume gefertigt werden.
Es zeichnet sich also durch die Erreichung einer hohen Komplexität zu vertretbaren Herstellungskosten aus. Das Sandguss-Verfahren eignet sich vorwiegend für folgende Einsatzgebiete:
• Prototypen und Kleinserien
• Serien mit häufigen Modelländerungen
• Großserien mit einem wirtschaftlichen Verhältnis von Gusstücken pro Formkasten
• Großserien mit komplexen Teilegeometrien (z. B. Saugkrümmer, Ölwannen, Pumpengehäuse …)
Im Modellbau wird das Sandguss Verfahren oft verwendet da es sich bei den meisten Teilen um Prototypen oder Kleinserien handelt, Der Modellbauer kann ein Modell des Benötigten Teils herstellen und der Gießer fertigt im die gewünschte Menge des Bauteils an. Folgende Modellbauteile werden sehr häufig im Sandguss hergestellt: Schwungrad, Maschinenbett, Zylinderkopf, Lagerböcke.
The flywheel for flame eaters, Stirling engines or steam engines. The flywheels are produced in the lost wax process. The advantage of this casting process is that the casting has a very high quality and dimensional stability. Blisters and hard spots are excluded in the lost wax process. The flywheel has a raw diameter of 141mm. The angles are already polished. The flywheel is cleaned and sandblasted. The flywheel must still be finished by you on its lathe. It is suitable both for use as a flywheel on a model machine and as a tire for a cannon or a caterpillar.
Dimensions of the flywheels:
Raw diameter: 141mm
Finish diameter: 140mm
Diameter of the scar: 22mm
Width: 19mm
Wide scar: 26mm
Weight: 800g.
Material: cast steel (no gray cast iron)
Product number:
6015
This is the flywheel we use for our Jonas combustion engine. The flywheels are manufactured using the lost wax casting process. The advantage of this casting process is that the casting has a very high quality and dimensional accuracy. Voids and hard spots are excluded with the lost wax casting process. The flywheel has a raw diameter of 202mm. The sprues are already sanded. The flywheel is cleaned and sandblasted. It is suitable for use both as a flywheel on a model building machine and as a wheel tire for a cannon or carriage. The flywheel is available in two versions. The first variant is unmachined and needs to be finished by you on your lathe. The second variant is completely finished. You can see the exact dimensions of the finished flywheel when you select the variant in the article images. Dimensions of the flywheels:Raw diameter: 202mm Finished diameter: 200mm Diameter scar: 28mm Width hoop: 30mm Width scar: 43mm Weight: 2.8kg Material: cast steel (not gray cast iron)
Product number:
6026M
This flywheel has an outer diameter of 82.5mm, it has 6 spokes with about 4mm diameter. This shape is a very classic shape as it is used on many steam engines and old combustion engines. Of course, these wheels can also be used in transmissions or as wheels. The flywheels are manufactured using the lost wax casting process. The advantage of this casting process is that the casting has a very high quality and dimensional accuracy. Voids are excluded with the lost wax casting process. The sprues are already sanded. The flywheel is cleaned and sandblasted.
Dimensions of the 80mm flywheel:
Raw diameter: 82,5mm
Finish diameter: 80mm
Width on the hoop: 16mm
Width at the waist: 18mm
Diameter of the collar: 14mm
Weight: 255g
Material: Cast steel (no gray cast iron)
Product number:
6025
This flywheel has an outer diameter of 81mm, it has 12 spokes which are only 2mm thick and 3mm deep. Due to the filigree appearance, it is particularly suitable for Stirling engines and flame eaters. Of course, the flywheels are also suitable as wheels for a motor laffeet or a cannon-booster. The flywheels are produced in the lost wax process. The advantage of this casting process is that the casting has a very high quality and dimensional stability. Blisters are excluded in the lost wax process. The sprue has already been polished. The flywheel is cleaned and sandblasted.
Dimensions of the 80mm flywheel:
Raw diameter: 81mm
Finish diameter: 80mm
Width on the hoop: 15mm
Width at the waist: 17mm
Diameter of the collar: 13mm
Weight: 180g
Material: Cast steel (no gray cast iron)
Product number:
6016