Schwungmasse
Die Schwungmasse ist die Masse eines Schwungrades, welches sich in Rotation befindet. Die Schwungmasse ist dabei ein Faktor, der bei der Berechnung der kinetischen Energie eines rotierenden Schwungrades entscheidend ist. Ein weiterer Faktor ist die Massenträgheit von Leonhard Euler, mit der sich errechnen lässt wie viel kinetische Energie die Schwungmasse des Schwungrades hat.
Ein rotierendes Schwungrad ist mit seiner Schwungmasse ein Energiespeicher dessen Speicherfunktionalität im Modellbau für Dampfmaschinen oder Heißluftmotoren, wie der Stirlingmotor, Flammenfresser, auch Vakuummotor genannt, oder der Ericssonmotor genutzt werden, da diese die Energie für zum Beispiel das Komprimieren der Luft liefert.
Das Schwungrad wird im Modellbau, bei Fitnessgeräten oder auch bei Satteliten oder Raketen verwendet. Die Schwungmasse dient bei Flugobjekten als Stabilisator, auch Kreiselkompass genannt, um eine Stabilisation zu erreichen.
Die Schwungmasse hat die Eigenschaft Energie zu speichern, wenn sie symmetrisch um eine Achse angeordnet ist. Ist die Schwungmasse ungleichmäßig um die Achse verteilt, nimmt sie Energie auf und das Schwungrad bleibt stehen. Dies wird zum Beispiel in der Medizin angewandt um die Muskeln im Handgelenk zu stärken.
Die Schwungmasse ist nicht nur in rotierenden Gegenständen zu finden.
So ist beispielsweise die kinetische Energie eines bremsenden Autos ebenfalls von dessen Masse beziehungsweise Schwungmasse abhängig. Je kleiner die Schwungmasse desto kleiner die kinetische Energie.
Die kinetische Energie ist also proportional zur Schwungmasse.
The flywheel for flame eaters, Stirling engines or steam engines. The flywheels are produced in the lost wax process. The advantage of this casting process is that the casting has a very high quality and dimensional stability. Blisters and hard spots are excluded in the lost wax process. The flywheel has a raw diameter of 141mm. The angles are already polished. The flywheel is cleaned and sandblasted. The flywheel must still be finished by you on its lathe. It is suitable both for use as a flywheel on a model machine and as a tire for a cannon or a caterpillar.
Dimensions of the flywheels:
Raw diameter: 141mm
Finish diameter: 140mm
Diameter of the scar: 22mm
Width: 19mm
Wide scar: 26mm
Weight: 800g.
Material: cast steel (no gray cast iron)
Product number:
6015
This flywheel has an outer diameter of 82.5mm, it has 6 spokes with about 4mm diameter. This shape is a very classic shape as it is used on many steam engines and old combustion engines. Of course, these wheels can also be used in transmissions or as wheels. The flywheels are manufactured using the lost wax casting process. The advantage of this casting process is that the casting has a very high quality and dimensional accuracy. Voids are excluded with the lost wax casting process. The sprues are already sanded. The flywheel is cleaned and sandblasted.
Dimensions of the 80mm flywheel:
Raw diameter: 82,5mm
Finish diameter: 80mm
Width on the hoop: 16mm
Width at the waist: 18mm
Diameter of the collar: 14mm
Weight: 255g
Material: Cast steel (no gray cast iron)
Product number:
6025
This flywheel has an outer diameter of 81mm, it has 12 spokes which are only 2mm thick and 3mm deep. Due to the filigree appearance, it is particularly suitable for Stirling engines and flame eaters. Of course, the flywheels are also suitable as wheels for a motor laffeet or a cannon-booster. The flywheels are produced in the lost wax process. The advantage of this casting process is that the casting has a very high quality and dimensional stability. Blisters are excluded in the lost wax process. The sprue has already been polished. The flywheel is cleaned and sandblasted.
Dimensions of the 80mm flywheel:
Raw diameter: 81mm
Finish diameter: 80mm
Width on the hoop: 15mm
Width at the waist: 17mm
Diameter of the collar: 13mm
Weight: 180g
Material: Cast steel (no gray cast iron)
Product number:
6016